Museumsvogner i trafikk på jubileumsdagen 1.9.24

Hvilke veterantrikker skal ut å kjøre under jubileet på søndag? Det ene vognsettet som skal ut i trafikk er materiell fra privatbanetiden. GB 7 ble innkjøpt fra Høka (Hønefoss Karosserifabrikk) i 1955 og da en stor del av det elektriske utstyret skulle gjøres av banens egne folk, drøyde det til mai 1956 før den kom i trafikk. “Syver’n” ble deretter banens siste innkjøp og forble “nyvogna”. GB 7 ble hensatt i 1970, men ble plogvogn på bynettet nesten 10 år senere i “sporveisfrarger” og med nummer 37. Museumvogn ble den i 1990 og ble da samtidig lakkert i banens farger.

Tilhengeren er GB 54, og er en av to tilhengere bestilt under krigen og levert i 1947 av Skabo jernbanevognfabrik. Den ble overtatt som museumsvogn og bevart i 1987 og i fikk en vognkasserevisjon i 1993 hvor den ble tilbakeført til banens gamle farger. I 2024 har den gjennomgått en teknisk revisjon og er klar for å rulle banens spor igjen. (Foto på Lian 6.6.24: Jørgen Sæther).