Besøk fra Norsk Jernbaneklubb

6. juni fikk SHF besøk av en gruppe på omlag 40 personer fra Norsk Jernbaneklubb (NJK). De fleste hadde kommet med tog fra Oslo og skulle videre med Nordlandsbanen til Bodø for å feire 50-årsjubileet.

De ble hentet i St. Olavs gate av vår museumsvogn GB 7. Vogna har i vår fått byttet boggi nummer to og det har videre blitt utført noen mindre forbedringer med tilkoblingen av den nye trykktanken.

Teknisk prøvetur ble gjort mandag 4. juni. Forsamlingen satte seg godt til rette: «Sjuer’n» har hele 40 sitteplasser. De fikk en kort innføring i vognas historie, den eneste som har blitt levert til Trondheim fra Hønefoss Karosserifabrikk. Deretter gikk turen non-stop til Ugla, hvor det ble fotostopp. Her kunne forsamlingen ta sine bilder på Gråkallbanens fineste stasjon. På Ugla var det også kryssing med leddvogn fra Lian og det var ekstra vellykket at det var nr. 94 som kom – banens fineste vogn, nylakkert for ikke lenge siden og med egenreklame for Gråkallbanen og Boreal transport.

Deretter bar det på helsveist spor til Lian og uten stopp ned til Munkvoll. Her var det grilling av burgere og servering av drikke og museet var åpent for anledningen. Hele arrangementet var riktig så vellykket i det gode sommerværet og de fleste reiste glade og fornøyde tilbake til byen med rutevogn kl. 21:50. I morgen begynner en enda lengre reise på skinner: til Bodø med jubileumstoget!